Chatbots bliver applikationens død

af Martin Villadsen

I den seneste tid har beskedapplikationer overgået sociale medier, i månedlige aktive brugere. Det betyder at Apps som Whatsapp og Messenger, har flere aktive brugere om måneden end f.eks. Twitter og Facebook. Derfor forsøger virksomheder, at få brugernes opmærksomhed på beskedapplikationerne. Et redskab, der gør dette er chatbots.

Chatbots er et lille program, som kan interagere med brugere, via et chatinterface. Chatbots kan hjælpe, eller underholde, i nogle bestemte situationer, ved at besvare brugernes beskeder. Servicen kan benyttes på alle besked apps og man kan selv designe, hvad den skal kunne løse. Chatbots er på en måde apps, som kører igennem beskedapplikationerne.

Hvor stort er potentialet egentligt?

Potientialet for chatbots er stort, hvorfor vil jeg forklare via understående eksempel:

Hvis du f.eks. gerne vil købe et par bukser hos Zalando, går du ind på deres hjemmeside og klikker rundt, indtil du finder det rigtige par, som lige er noget for dig, eller bruger appen på mobilen. Med en chatbot er det muligt, at skrive direkte til Zalando på beskedapplikationen, f.eks. Messenger, hvad du søger og så lave købet inde på Messenger appen, udenom hjemmesiden. På den måde tiltrækkes kunder, der hvor kunderne er!

Du kan få en nærmere forklaring i videoen herunder:

Applikationens død nærmer sig!?

Chatbots overtager dermed appen’s funktion, som meget vel kan være fortid, inden for de næste par år.

Der er uanede muligheder for, hvad man kan bruge chatbots til f.eks. vejret, nyheder, noter og fitness osv. Så de nyheder du f.eks. får på Facebook, eller din nyheds app, kan nu blive tilsendt på Messenger.

Pointen er, at man aktiverer kunderne der hvor de er, i stedet for, at de skal besvære sig med, at gå ind på andre kanaler.

Kadaver skriver jævnligt om tech nyheder, klik ind på vores blog og læs mere.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *