Employee advocacy – Sådan kommer du i gang – Part 1

af Søren Bo Steendahl

Hvad er Employee Advocacy, og hvordan kan du implementere det i din virksomhed?

– I to blogindlæg vil vi gennemgå, hvad du kan få ud af employee advocacy, og hvordan du kan implementere det i din virksomhed.

Employee Advocacy – eller brugen af medarbejder-ambassadører – handler i sin enkelthed om, at medarbejderne i virksomheden eller organisationen repræsenterer virksomheden/organisationen i deres sociale netværk.

De fleste af os står på mål for vores arbejdsplads, når vi sidder til middag med familien eller vennerne, så hvorfor se anderledes på det, når det kommer til sociale medier?

Brug to sekunder og tænk over, om ikke du på et eller andet tidspunkt har linket til et jobopslag for at få en ny kollega, delt en god historie fra arbejdspladsen, eller taget et billede til Instagram af din frokost? Alt sammen er i virkeligheden en del af en branding proces for virksomheden/organisationen. Og alt dette kan hjælpes på vej strategisk som et led i virksomhedens markedsføring, rekruttering eller salgsproces. Alt afhængigt af hvilket fokus, det skal have. Valg af fokus kommer vi tilbage til.

 

 

Vil du have hele e-bogen om Employee advocacy NU? Gratis 

 

Hvorfor er det vigtigt?

Vi ved, at sandsynligheden for, at indhold bliver delt i et socialt medie stiger 8 gange hvis det kommer fra en medarbejder, end hvis det kommer fra en virksomhedsprofil. Det skyldes den simple grund at sociale medier skaber sociale bånd mellem mennesker, og det er oftest her de forskellige relationer er stærkest. Når der er stærke relationer og sammenhold bliver indhold delt og interageret med.

Det er vigtigt ikke at se Employee advocacy som en udnyttelse af medarbejderne. Det er det bestemt ikke, og der vil også altid være frivillighed involveret. Det skal derimod ses som et sammenspil mellem virksomheden og de ansatte. Begge parter giver noget, og begge parter får noget. Virksomheden giver medarbejderen credibility og faglig ballast. Retur kommer trafik, opmærksomhed, branding og evt. leads, salg eller rekruttering.

Medarbejderen får en masse viden leveret fra virksomheden og en stærk platform at tale fra. Det giver medarbejderen grobund for at udvikle Thought Leadership inden for et givent emne og skabe en stærk position i personens sociale netværk. En udvikling og position, som begge parter vil tjene på.

Med henblik på at hjælpe virksomheder og organisationer på vej med implementeringen af Employee Advocacy har Kadaver udviklet en guide med 6 grundlæggende elementer, man skal tage højde for.

 

Employee Advocacy

 

 

 

 


Employee Advocacy Step 1

Step 1 – Sammensæt holdet

For at implementere noget så vigtigt som Employee Advocacy er det essentielt at have sammensat det rigtige hold til opgaven. Det vedvarende arbejde er en vigtig kilde til succes, og det kræver, at holdet er sammensat korrekt. Det vil i sidste ende være forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvordan holdet bør sammensættes. Ligeledes bør det endelig mål for aktiviteten tages med i overvejelserne. Er målet rekruttering vil det give mening at HR afdelingen sidder med. Er målet derimod leads, bør Salg eller Marketing overveje at tage del i teamet.

De 7 vigtige punkter når du sammensætter holdet:

– Vælg de rigtige personer og uddel ansvarsområder

– Sørg for at have beslutningstager ombord på holdet

– Sikre medvirken fra de rigtige afdelinger

– Sæt et mål for arbejdsgruppen. F.eks. Leads, Rekruttering, Branding, Awareness
(et godt råd er at starte med ét mål, og derefter udvide til flere når arbejdsgangene er på plads)

– Få de bedste ambassadører med ombord i arbejdsgruppen fra start

– Udpeg den “data-ansvarlige” i arbejdsgruppen til at måle på resultaterne

– Udpeg den ansvarlige for at fortælle success-historierne internt i virksomheden

 

Dette var første indlæg i vores lille serie om Employee Advocacy.
Du kan allerede nu begynde at tænke over, hvem der er de rigtige personer i din virksomhed og således begynde at sætte dit hold.

I næste blogindlæg, ser vi nærmere på, hvordan du ved at opsætte regler og guidelines kan komme godt fra start i arbejdet med Employee Advocacy. Kan du ikke vente, så er det muligt at få en 13 siders e-bog om Employee advocacy helt gratis. Bare udfyld formularen nedenfor.
Vil du høre mere så kontakt mig, Søren Bo Steendahl på 26225786 eller email

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *