Employee Advocacy – Sådan kommer du i gang – Part 2

af Søren Bo Steendahl

I dette indlæg ser vi på, hvordan du i din virksomhed, kan komme godt fra start med en Employee Advocacy strategi. Vi er nået til step 2. Fik du ikke læst det første indlæg om, hvorfor Employee Advocacy er vigtig, så foreslår vi at du begynder her <— klik! 

Employee Advocacy rules and guideliness

Step 2 – Planlægning og motivation

For at komme godt fra start er det vigtigt at have planlagt gruppens arbejde. Igen vil det give mening at se på den enkelte virksomhed for den endelige liste over, hvad der skal igangsættes. Men her er en liste over ting, du bør overveje at sætte i system:

– Hvilket område skal der fokuseres på? Altså hvilket område af din virksomhed vil i distribuere indhold omkring?

– Hvilke historier findes i virksomheden allerede? Hvordan kan de aktiveres?

– Design opstartsprocessen således at alle medvirkende kommer godt fra start.

– Planlæg ugentlige og månedlige møder.

– Del succeshistorierne internt for at drive motivationen.

Der er mange måder at dele interne succeshistorier på. Newsio, som Kadaver arbejder sammen med, er et rigtig godt værktøj til at monitorere og tracke indholdet, aktiviteterne og resultaterne af et Employee Advocacy-program. Alt afhængig af virksomhedens størrelse, mål, ressourcer etc. så kan man også komme langt med andre redskaber, f.eks. et internt nyhedsbrev, der dog ikke vil være i stand til at tracke resultaterne ude i medarbejdernes egne netværk.

 

Employee Advocacy Rules and behaviour

Step 3 – Regler og adfærd

En stor udfordring for mange virksomheder ligger i at give slip på kontrollen. Hvad kan der ske, når ansatte får frie tøjler på nettet? Hvordan kan vi dæmme op for shitstorms, uønsket branding osv.?

Derfor er det vigtigt at holdet sammensætter de korrekte guidelines for, hvordan omtalen af virksomheden forløber.

 

I USA ser vi lige nu en statistik som hedder at 26% af virksomhederne blokerer sociale medier på arbejdspladsen for medarbejderne. Dette skyldes ofte en manglende social media policy. Pt. er det 31% af virksomhederne som mangler en “company policy” omkring sociale medier. Dermed bliver det lette valg at “ingen” skal have adgang. Det kræver ikke meget at forstå, at virksomheder som blokerer deres sociale medier for medarbejdere mister et kæmpe potentiale for Employee Advocacy.

Yderligere, er det vigtigt at holdet udstikker nogle retninger for, hvor ofte der deles indhold, som virksomheden selv producerer eller kurateret indhold fra andre kilder. Balancen af dette vil igen være op til den enkelte virksomhed.

Vi, i Kadaver, oplever tit et stort behov for at medarbejderne får træning i at bruge sociale medier korrekt. Dette er også vigtigt at tænke ind, når man andre medarbejdere end de kommunikationsansvarlige og social media-ansvarlige skal til at repræsentere virksomheden på de sociale medier.

Vi har nu set på, hvordan du som virksomhed kan sætte det rigtige hold og hvorfor det er vigtigt at sætte nogle rammer og retningslinjer for arbejdet med Employee Advocacy. Til sidst i indlægget her skal vi se på, hvorfor du skal måle og analysere dit arbejde, og hvad du skal tænke over, når du distribuerer indhold.  

Employee Advocacy analytics

Step 4 – Analytics

Når vi arbejder med digitale projekter og specielt med content, vil det være muligt at tracke og måle på stort set alle steps i processen. Det er oftest ikke det mest hensigtsmæssige og derfor anbefaler vi, at gruppen sætter nogle realistiske og brugbare måleparametre op. Disse kan virke yderst motiverende, hvis de bliver brugt rigtigt. Tilsvarende kan det være drænende og overvældende, hvis de bliver brugt forkert. Analytics-delen er vigtig, fordi den giver gruppen et overblik over deres arbejde med indholdet. Hvad virker, hvad virker ikke, hvad er responsen osv. Disse tal kan gruppen så evaluere på. Hvilket leder os til trin når 5.  

 

Employee Advocacy Evaluation

Step 5 – Evaluering

En evaluering er altid vigtig. Ved at have lavet forarbejdet rigtigt giver det en oplagt agenda til evalueringen. En kvartals-evaluering er som udgangspunkt en god start. På Evalueringen finder i ud af, hvad der fungerer godt og dårligt i jeres arbejde. Det vil være afsæt for næste periodes planlægning og indhold.

Employee advocacy Feedbackloop

 

 

Employee advocacy Distribution

Step 6 – Distribution og gentagelse

For hver gang noget indhold bliver distribueret, vil der være en ny læring at tage med videre. Derfor er den vigtigste del ved distribueringen at finde ud af, hvad der fungerer bedst for den enkelte virksomhed, og så holde fast i det. F.eks. får vi i Kadaver mest respons på tweets som sendes før kl. 08.45 på hverdage.

For at give et indtryk af et klassisk distribuerings-flow har vi udarbejdet følgende model:

For at give et overblik over hele strategien bag arbejdet med Employee Advocacy har vi lavet denne liste som du kan tage udgangspunkt i.

 Employee advocacy team work

Step 1 – Sammensæt holde

7 vigtige punkter:

– Vælg de rigtige personer og uddel ansvarsområder

– Sørg for at have beslutningstager ombord på holdet

– Sikre medvirken fra de rigtige afdelinger

– Sæt et mål for arbejdsgruppen. F.eks. Leads, Rekruttering, Branding, Awareness

– Få de bedste ambassadører med ombord i arbejdsgruppen fra start.

– Udpeg den “data-ansvarlige” i arbejdsgruppen.

– Udpeg den ansvarlige for at fortælle success historierne internt i virksomheden.

Step 2 – Planlægning og motivation

Step 3 – Regler og adfærd

Step 4 – Analytics

Step 5 – Evaluering

Step 6 – Distribution og gentagelse

 

Guiden er udarbejdet af Søren Bo Steendahl, Digital Direkør i Kadaver.
For uddybende spørgsmål og hjælp til Employee Advocacy, kontakt Søren 26225786 eller smid en mail

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *