Frem med høtyvende! – Aktivisme er blevet en marketingsstrategi

af Martin Villadsen

Var der nogen der så reklamerne i Super Bowl 2017? Det gjorde Kadaver og vi var underholdte! Flere af reklamerne havde nemlig en politisk agenda. Aktivisme er noget de fleste virksomheder, har holdt sig langt fra. Der har nemlig været en tradition for, at forholde sig politisk neutral, i forsøg på ikke, at skræmme eventuelle kunder væk.

Men de seneste store politiske ændringer i Europa og Trump’s udvælgelse som præsident i USA, har sikkert været med til, at flere virksomheder har ændret strategi. Det har de gjort ved, at implementere en politisk agenda i deres markedsføring. Aktivisme er blevet en marketingsstrategi!

Budweiser – Born The Hard Way

Herunder ses Budweiser reklamen fra Super Bowl 2017, hvor det politiske budskab er tydeligt:

84 Lumber – The Entire Journey

Et andet eksempel fra Super Bowl, er virksomheden 84 Lumber, som sælger bygningsmaterialer. Reklamen omhandler en mexicansk mor og datter, som ikke kan komme ind i USA pga. en stor mur. Herunder ses den fulde længde af reklamen, som af FOX TV, er blevet vurderet til at være “too controversial” for TV. Under Super Bowl blev den vist i en kortere version, der undlod de scener hvor symbolikken er tydeligst.

Airbnb – We Accept

Airbnb har startet kampagnen #weaccept, som har det fine budskab, at alle hører til, uanset hvor de kommer fra, eller hvilken hudfarve de har. Se videoen herunder:

Kia – Hero’s Journey

På en sjov og underholdene måde sætter Kia fokus på den globale opvarmning, for a reklamere for deres nye miljøvenlige bil. Se videoen herunder:

 

Så frem med høtyvende – make Denmark great again!

Vil du læse mere om nye marketing trends, så klik ind på Kadavers blog, hvor du højst sandsyneligt vil finde noget spændene.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *