Influencer marketing – En trend der er kommet for at blive (Part 1)

af Martin Villadsen

Indenfor Content marketing kommer der konstant nye trends, i forsøg på at bjerge forbrugernes opmærksomhed, på nye måder. En af disse er influencer marketing, som de seneste par år, har oplevet en markant stigning af brugen heraf. Det har vist sig, at være en så effektiv metode, at det er noget alle virksomheder burde overveje, at have i deres content marketing værktøjskasse fremover. Vi på Kadaver vil nu give dig en guidet tur igennem hvad influencer marketing er og hvad det kan gøre, for din virksomhed!

 

Hvad er influencer marketing egentligt?

Influncer marketing går i alt sin enkelthed ud på, at en virksomhed bruger en personlighed (influencer) til, at markedsføre virksomhedens produkt, eller ydelser via sociale medier. Produktet bliver således eksponeret ud til alle dem, som følger personligheden på f.eks. Instagram eller Facebook.

 

Hvorfor skal du overveje influencer marketing?

Influencer marketing har vidst sig at være en meget effektiv måde, at brande produkt, eller ydelse på. Dette skyldes at forbrugerne får en ”word of mouth” følelse af, at lytte til influenceren, som oftest er mere effektiv, end hvis virksomheden selv brander produktet. Når en influencer brander et produkt, har det en hvis relevans for følgerne, fordi de beundre, eller finder personligheden interessant. På den måde bliver troværdigheden større til produktet, de lytter til influenceren og ikke virksomheden bag produktet.

 

Meget mere end makeup og hårdplejeprodukter! 

I begyndelsen var det oftest reality stjerner, som promoverede makeup og hårdplejeprodukter og de var ikke kritiske for hvad de promoverede, så troværdigheden var lav. Sidenhen har det spredt sig til mange flere brancher og det er blevet mere ”anerkendt”, at være influencer, ligesom velansete brands også benytter sig af influencer marketing. Influencer marketing bliver stadig mere autentisk, fordi influenceren i højere grad selv vælger hvad de ønsker at promovere og bevæger sig længere væk fra decideret product placement.

3 cold facts

Herunder følger 3 cold facts, som giver et billede af vigtigheden af influencer marketing i dag og i fremtiden.

”80% of marketers rate content marketing as most impacted by influencer marketing”

 

”57% of marketers say influencer marketing will be integrated in all marketing activities in the next 3 years”

 

”67% of marketers want to drive lead generation through the use of influencer marketing”


Kilde: http://www.toprankblog.com/2017/01/future-influencer-marketing/

Fra interiør til sundhed

Herunder følger et par succesfulde eksempler på influencer marketing og hvordan det kan gøres.   

I understående Instagram post reklamere tv-vært Emil Thorup for sengevirksomheden Hästens.

 

Her ses et Instagram post af tv-vært Lisbeth Østergaard for Pure Pharma.

 

Om jeg har mit MOD på? Det kan du bande på.. #klartilendnuendag #fuldfart #maxgas #koldbøttefabrikken

Et billede slået op af Lisbeth Østergaard (@lisbethoestergaard) den

Vil du gerne læse mere om influencer marketing og hvordan du kan komme i gang, kan du læse 2. del ved, at klikke her.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *