Influencer marketing – sådan kommer du i gang! (Part 2)

af Martin Villadsen

I første del blev det beskrevet hvad influencer marketing er og eksempler på dette. I denne del vil vi gerne vise dig, hvordan du kommer i gang med influencer marketing og hvad du skal være bevidst om, når du vælger, at benytte dig af dette. Følg med herunder!

Der er en række parametre, som det er nødvendigt, at være opmærksom på, når din virksomhed skal benytte sig af influencer marketing, for at få størst muligt udbytte af kampagnen. Disse parametre er listet herunder:

 

  • Hvad er målet med kampagnen?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hvad er dit produkt og brand?


Hvad er målet med kampagnen?

Det er nødvendigt at finde frem til, hvilke mål virksomheden har med kampagnen. Dette skyldes, at hver platform har plusser og minusser. Er målet f.eks. at skabe højere brand awareness, eller få flere følgere? – Her vil facebook og Instagram, nok være de mest hensigtsmæssige platforme, at føre kampagne på. Vil du gerne ramme en yngre målgruppe end virksomhedens nuværende målgruppe? – Her kunne det f.eks. være en ide, at benytte youtube som kommunikationskanal, da ”youtubere” ofte har en yngre målgruppe.

Hvem er målgruppen?

Der skal være styr på målgruppen, fordi influencerens følgere og netværk, bedst muligt skal stemme overens med virksomhedens målgruppe. På samme måde skal influenceren afspejle det brand virksomheden har, eller gerne vil have – der skal være et image fit imellem begge parter, på alle parametre. 

Hvad er dit produkt og brand?

Der skal gøres overvejelser omkring, hvilket produkt du gerne vil promovere, lige såvel som, der skal være styr på positionering af dit brand. Dette er vigtigt fordi, dette har indflydelse på valg af influencer, hvis dit image fit skal være optimalt.

I første del, er der et eksempel, hvor Emil Thorup reklamerer for sengefirmaet Hästens. Dette er et godt match, fordi Emil Thorup afspejler Hästens brand positionering og de vil stå for – at være luksuriøs, design –og kvalitetsbevidst. Det samme gælder Lisbeth Østergaard, der går op i sundhed og dyrker meget sport – noget medicinalvirksomheden Pure Pharma selvfølgelig gerne vil associeres med.

Herunder ses en fremgangsmetode i 5 steps, der kan benyttes, hvis din virksomhed vil i gang med influencer marketing. Den er udarbejdet ud fra ovenstående gennemgang af, hvad du skal være opmærksom på.

 

 

Influencer marketing er altså noget din virksomhed bør overveje, hvis du vil have value for money og en succesfuld kampagne. Dog skal det gøres på den rigtige måde og ovenstående viser hvordan du kommer i gang og hvad din virksomhed skal tage hensyn til.

Vil du gerne vide mere om, hvad Kadaver kan gøre for, at hjælpe dig med influencer marketing så kontakt, Søren Bo Steendahl på 26225786 eller på mail.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *