Kom igang med Snapchat (Part 1)

af Søren Bo Steendahl

 Video, Video, Video – den kører nat og dag!

Og det gør den bogstavelig talt. Video marketing vokser støt, men man kan ikke nævne det mobile videoformat uden også at nævne Snapchat. Med over 100 mio. brugere oplever platformen en stigende succes og overhalede sidste år Facebook med flere daglige video visninger. Så nu er spørgsmålet – burde du være på Snapchat?

Så hvad er det der Snapchat, og er det relevant for din virksomhed?

Til dem der endnu ikke har stiftet bekendtskab med app’en, som Facebook var klar til at betale 3 milliarder dollars for at rydde af vejen, så er her en hurtig opridsning:

Snapchat giver dig mulighed for at sende billeder og videoklip, der kun kan vises i maks 10 sekunder (du kan gense snaps 1 enkelt gang mere), derefter forsvinder de forevigt. Du kan også tilføje dine klips til dagens ‘Story’, tænk på denne som en form for statusopdatering. Din story kan genses i op til 24 timer efter publicering af hvert enkelt klip. Erfarne Snappers lader derfor aldrig deres story løbe ud da de fornyer den dagligt med nyt content. Sidenhen er der kommet adskillige nye funktioner, som jeg i den grad opfordrer jer til at kigge nærmere på.

Oh Snap!

Antallet af danske brugere rundede i år 1,2 mio. månedlige brugere, og Snapchat er det hurtigst voksende sociale medie i Danmark. Specielt de unge er at fange på Snapchat, da 75% af brugerne er under 30 år, det gør platformen til et af de sociale medier i Danmark med den største andel af brugere under 30 år. Særligt aktive er de danske teenagers, hvor 3/4 af dem anvender Snapchat dagligt. 

Kilde: DR + Index Danmark/Gallup.

SoMe_infografik_02

Burde du så være på Snapchat? Mediet giver dig en enestående mulighed for at kommunikere direkte til dine følgere på en afslappet og autentisk måde. Snapchat giver din virksomhed mulighed for at være live, hvilket gør kommunikationen mere ærlig, end en video der er pudset og poleret før den sendes afsted. Det er derfor tydeligt at se, hvorfor denne transparente markedsføring appellerer til den unge ‘no bullshit’-generation.

Smil, du er på.

Kigger man på mange af de andre sociale platforme, i forhold til video marketing, så giver de dig muligheden for at vende tilbage til en video igen og igen. Sender man en video på Snapchat, så har man skærpet modtagerens opmærksomhed, da modtageren ved, at de ikke kan komme tilbage til videoen, når først den er set 2 gange. Vælg derfor dit indhold med omhu, som din målgruppe vil bruge deres kostbare tid på. Snappers der sender “kedeligt” indhold bliver hurtigt forbigået og forsvinder i mængden af mere underholdende kanaler. Find derfor også det videoantal der er optimalt for dig – det skal ikke tage mere end 2 minutter at se hele dagens ‘Story’ igennem. 

Snapchat er ideelt til at vise, hvad der foregår “behind the scenes” og tease dine followers med sneak peeks på nye releases. Den uformelle tone lægger endda op til at takke af direkte fra virksomhedens fredagsbar når weekenden står for døren. Stræb efter at skabe indhold der giver en særlig værdi til dit publikum, noget de ikke vil kunne finde andre steder. Husk at rose og takke dem for at følge din virksomhed. Husk, at du taler direkte til dem på dette medie.

Det kan være vanskeligt i starten at komme i gang med Snapchat, da den ikke foreslår nye kanaler at følge eller giver brugere muligheden for at søge efter interesseemner.

Du skal derfor i gang med at cross-promote din kanal på dine andre sociale medier. Du kan for eksempel lave en teaser video til Facebook, hvor du afslører, at der vil blive sendt rabatkoder ud på din Snapchat eller et sneak peek på dit næste projekt for at lokke folk over på din nye kanal. For at finde dig skal brugere enten søge på dit specifikke Snapchat-brugernavn eller anvende den smarte funktion indbygget i Snapchat, hvor brugere scanner din unikke Snapcode og bliver sendt til din kanal. Din Snapcode fungerer også som et profilbillede og her er der rig mulighed for at lave noget der fanger opmærksomheden, da disse også kan være korte GIF’er. Hvis et billede ikke passer dig, så kan du som en tredje mulighed vælge at linke til din profil med URL’en www.snapchat.com/add/ditbrugernavn – Her sender du folk til en simpel side med din Snapcode.

Eksempel på en Snapcode. Scan den med Snapchat app'en også kan du følge BuzzFeed.

Eksempel på en Snapcode. Scan den med Snapchat-app’en, og så kan du følge BuzzFeed.

 

Glem alt om Photo Booth!

Snapchat har fart på og udvikler hele tiden nye features, som du kan bruge i din video marketing! De har lige lanceret lenses, app’en scanner dit ansigt og så kan du ellers lege rundt med grafikken, nogle af dem er endda interaktive, så der sker noget hvis du eksempelvis åbner munden! 

Virksomheder kan også købe sig til at få en lens. Gatorade skabte en humoristisk lens til Super Bowl i år, der så sådan her ud.

gatorade_lens_small

For at kickstarte kampagnen tweetede Gatorade denne GIF af den professionelle tennisspiller Serena Willams, der blive overdynget af en spand Gatorade, som vi kender fra sidelinjen i NFL. Disse lenses koster dog lidt bobs, ifølge Financial Times skulle Snapchat angiveligt have taget $450.000 per dag for en “sponsored lens” med priser op til $750.000 på “peak days”. Lenses bringer dog hidtil uset potentiale med sig: Fremfor den mere passive kommunikation, vil brugere nu kunne engage med brands på en mere kreativ og dynamisk måde. Disse unikke og kreative påfund skaber også en større lyst til at dele indholdet med deres netværk.

 

 

 

 

 

Geofiltre

Geofilter-DessertOasis

Her er det Dessert Oasis Coffee Roasters i Michigan, der har fået lavet et elegant geo-filter der kun virker mens du befinder dig på caféen.

Geofilter-Pride

 

 

 

 

 

Alle store events har efterhånden også fået sig et filter, disse er oftest kun mulige at få frem under eventet. Her er det Copenhagen Pride, som du kunne swipe frem under hele festivalen.

 

 

 

Du kan med fordel cross-promote dit billede med et geo-filter på de andre sociale medier, vær dog opmærksom på at pga. det kvadratiske format på Instagram vil en smule af dit filter ofte blive beskåret. Snapchat tilbyder 2 slags geo-filtre. Dem til private (gratis) og dem til virksomheder (betalt). Det kan anbefales lige at læse deres guidelines igennem, så man ikke submitter et geofilter, der bliver afvist per. automatik.

5_tips

 

Eksempler på Snapchatters, der gør det suverænt.

Everlane

Everlane kunne nomineres til prisen “Verdens mest transparente virksomhed”. De er ekstremt dygtige til at vise frem, hvad de laver af nye tiltag og interagerer med deres followers. De har skabt konceptet #TransparentTuesday, hvor de besvarer spørgsmål fra fans – de skriver spørgsmålet i tekstfeltet, eller måske inkluderer de den Snap, hvorfra spørgsmålet kom.

Læs mere om Everlanes vilde Snapchat arbejde her.

Snapchat navn: everlane

Taco Bell

Den amerikanske fastfood kæde er super dygtige til lave underholdende content, der er forfriskende ærligt og upoleret. De opfordrer ofte til engagement med små doodle-konkurrencer og andre sjove ideer. Snapchat-stafetten lader de også gå rundt til forskellige medarbejdere, så du får noget mere variation i indholdet.

Snapchat navn: tacobell

DJ Khaled

Manden er blevet en legende på internettet på grund af hans Snapchat eventyr! Det eksploderede da han en dag blev væk ude på havet med sin vandscooter og snappede hele episoden. Han er mester i at få promoted hans eget brand og diverse luksuriøse produkter blandt andet ved brugen af hans egne catchphrases, som han er blevet specielt kendt for.

Khaled har siden hen skabt en hel kollektion af merchandise med disse catchphrases.

Hvis du gerne vil læse mere om, hvordan den selvudnævnte konge af Snapchat gør det så læs med her.

Snapchat navn: djkhaled305

Casey Neistat

Du kender måske Casey fra YouTube eller måske kan du huske ham helt tilbage fra videoen der kickstartede hans karriere. Casey og hans bror stod nemlig bag “iPod’s Dirty Secret” der gik viralt verden over tilbage i 2003. Casey er stadig en af de største YouTubers derude den dag idag og fortsætter ufortrødent på Snapchat. Tjek evt. også app’en Casey har lavet der hedder beme, hvor skærmen går sort når du optager så du bliver tvunget til at opleve tingene med dine egne øjne!

Snapchat navn: caseyneistat

The White House

Det Hvide Hus er kommet på snappen! Følg selveste Obama med rundt i hans hverdag, når han giver taler og trykker hænder. Kanalen køres af hans team og tonen er mere afslappet, end vi er vant til fra Det Hvide Hus.

Snapchat navn: whitehouse

Danske Snapchatters du burde følge.

Thomas Skov Gaardsvig

Engang kendt som “Praktikanten” fra De Sorte Spejdere og Det Nye Talkshow – med Anders Lund Madsen. Thomas deler alt muligt, lige fra sjove ting han møder på sin færden i sit arbejde for DR til hverdagsøjeblikke med sin bedre halvdel. Så hvis du kunne lide Thomas på TV, kan du være sikker på at elske ham på Snappen også.

Snapchat navn: skovgaardsvig

Lakserytteren

Den unge Rasmus Kolbe, der er Snapchat reporter for DR har virkelig fået fat i de unge med hans spraglede snaps. Med vittig brug af doodles, roleplaying og cheesy jokes har han opbygget sig en massiv following. Hvis du har en ung målgruppe, kan jeg i høj grad anbefale at følge den unge herre.

Snapchat navn: lakserytteren

Metroxpress

MX var på Snapchat som en af de allerførste danske medier, de har tjek på nyhedsformidlingen og forstår at anvende mediet til dets fulde potentiale. Tjek evt. også mxfesten hvor de rapporterer live fra events lige fra X-Faktor til Distortion.

Snapchat navn: metroxpress

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *