Kom igang med Snapchat (Part 2)

af Søren Bo Steendahl

Data, data og mere data!

Du har snappet, doodlet, fedtet rundt med stickers og skabt cool “behind the scenes”-montager. Men hvad så nu? Hvordan måler du dit hårde slid? Der er brug for en snapchat analyse, men det eneste data om din Story, du har adgang til fra Snapchat-app’en er nemlig:

Snapchat_parametre_cropped

Derfor har du altså en ringe idé om, hvor mange totale followers du har på din Snapchat-konto, da completion rate kan variere meget fra dag til dag. Desuden findes der endnu en interessant metric kaldet “tap through rate”. Når du ser en Story kan du nemlig skippe de enkelte klip ved at tappe. Det vil altså sige at din completion rate kan være virkelig høj, men din Story fangede ikke dine followers’ opmærksomhed, så de tappede bare hurtigt igennem den.

Der er dog mulighed for at undersøge dette, og her vil jeg gerne slå et slag for den nye danske start-up Snaplytics. Denne stadig lille, men støt voksende virksomhed, har formået at gøre det ingen andre hidtil har kunnet. Snaplytics kan forsyne dig med Snapchat-data til op over begge ører. Udover dem du allerede har adgang til gennem Snapchat, kan de give dig info om:

Tap rate – jo færre taps jo gladere er marketings afdelingen. Det betyder nemlig at dine followers rigtig gerne ville se, hvad der skete i din Story. (Husk nu ikke at lave dem for lange, det gennemsnitlige attention span for voksne mennesker i 2016 skulle være faldet til 8 sekunder!)

Nye followers – Her kan du se hvordan dine followers har tilføjet dig, om det var via din Snapcode, brugernavn eller noget helt tredje.

Totale antal followers – Her regnes dine story views sammen med nye followers for at give et mere præcist estimat af dit totale antal followers.

Desuden giver Snaplytics dig muligheden for også at skemalægge dine planlagte Stories, så du kan udgive dem på præcis det tidspunkt, du ønsker. Desuden kan dette gøres fra din computer, i tilfælde af at du har lavet noget pre-made content. Pas dog på det ikke bliver for pænt og poleret – det virker kunstigt på så ærligt et medie som Snapchat.
Der er et par andre virksomheder som også arbejder med Snapdata metrics såsom Delmondo, Mishguru og Naritiv. De kan tilbyde dig en form for full-service Snapchat-pakke, hvor de går ind og hjælper dig med at producere dit content, filtre osv., hvis du ønsker dette.

Hvis alt dette virker som overkill her i starten, hvor du sikkert stadig er i gang med at finde ud af om det der Snapchat er noget for dig. Så kan et helt enkelt regneark også gøre det, YouTuber J.T. Fales der har startet en lille video serie om Snapchat marketing har lavet en glimrende eksempel på hvordan sådan et kunne se ud her.

Her har du en lille oversigt over danskernes daglige brug af de mest gængse sociale medier.

SoMe_infografik_01

Tak fordi du læste med.

Guiden er udarbejdet af Jannick van Kleef, content creator i Kadaver. For uddybende spørgsmål og hjælp til social media strategi og digitale løsninger, kontakt Søren Bo Steendahl, digital direktør i Kadaver på 26225786 eller smid en mail.

Vil du høre mere om Kadavers verden, og få inspiration og invitationer til events som kunne være relevant for dig, så meld dig til nyhedsbrevet.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *