Medarbejderne – dit hemmelige våben

af Søren Bo Steendahl

Lad medarbejderne være dit hemmelige våben i kampen om kunderne og om de bedste medarbejdere. Læs med her og få et solidt forspring til konkurrenterne.

Som virksomhed slås I med mange andre om synligheden. Hver dag, 24/7. Internettet vokser med enorm hast, men samtidig kan vi som mennesker ikke konsumere mere indhold ad gangen. Det betyder, at konkurrencen om brugernes, forbrugernes og talenternes gunst er vokset markant, og den udfordring vil IKKE blive mindre i fremtiden. Og hvad gør man så som brand? Man beslutter at arbejde “smarter not harder” ved at blive bruge influencers. Youtube-stjerner og instagram-dronninger har indtaget scenen. Men det kan blive dyrt i længden, da de tager sig godt betalt, og en influencer er for det meste ikke loyal mod dit brand, men er væk så snart pengene er det. I en nylig undersøgelse af Schlesinger Associates, som blev fremhævet i en artikel på Harvard Business Review, viste det sig også, at 75% af de adspurgte marketingfolk syntes, at en af deres sværeste opgaver var at finde de rigtige influencers.

75%!!!

Dvs. sandsynligheden for, at du også føler, det er svært at finde de rigtige influencers, er ret stor. Men hvad hvis nu jeres bedste influencers er lige nede i kantinen? Og du møder dem hver eneste dag? Yes, det er virksomhedens egne medarbejdere, jeg taler om. Vi kalder det Employee Advocacy – brugen af medarbejderne som mediekanaler til at brande virksomheden, produkterne, arbejdspladsen.

ikke-angivet-1-01

Måske tænker du “men hør nu her, man jo ikke kan udnytte medarbejdernes social media-kanaler. Det vil jo aldrig gå”. Men jeg vil gerne vise jer, at det er muligt, og at der er rigtig meget værdi at hente, både for medarbejder og for jeres virksomhed ved at arbejde med Employee Advocacy. Det skal selvfølgelig gribes rigtigt an, og det skal være lysten, der driver værket.

 

Lad os lige smide et par facts på bordet, bare lige for (måske) at fjerne den værste skepsis:

– Alle undersøgelser viser, at vi stoler mere på vores venner og bekendte (90%), end vi gør på et brand (15%)Virksomheder med et officielt* Employee Advocacy-program vokser hurtigere end dem uden
(*Når jeg skriver “officielt”, så mener jeg et program, hvor der er afsat ressourcer til det, og ledelsen bakker programmet op. Ledelsen er et vigtigt parameter i en Employee Advocacy, hvis det skal blive en succes).

– Et officielt Employee Advocacy-program forkorter salgscyklussen.

– Fordelene ved et godt eksekveret Employee Advocacy-program går langt bredere end at skabe branding for virksomheden: Næsten 86% af deltagerne i i et formelt program mener, at deres engagement i programmet har haft en positiv indflydelse på deres karriere.

Kilde: HINGE RESEARCH INSTITUTE

Der er flere og flere virksomheder, der får øjnene op for, at medarbejderne kan fungere som virkelig stærke medie-kanaler. Nogle kunne jo klogt nok indvende: “Jamen kan vi ikke bare betale annoncekroner og så blive set mere den vej? Så slipper vi for at skulle involvere medarbejderne med alt, hvad det indebærer?”. Og jo, man kunne sagtens argumentere for, at selvom indhold fra en person i snit bliver vist 8 gange mere end indhold fra en virksomhed, så kan vi jo bare øge annonce-kronerne og få det samme resultat. Men her er det jo netop, at den menneskelige også psyke spiller ind, og den er altså ligeglad med annoncekroner: Vi vil bare hellere se indhold fra en person end fra en virksomhed, vi stoler mere på indhold fra en person end fra en virksomhed og vores parader er ikke oppe over for en person, vi kender, som de er over for en virksomhed (som vi måske ikke kender). Så det er derfor, man bla. kan se, at salgscyklussen bliver forkortet i virksomheder, der har implementeret et godt Employee Advocacy-program. Vi springer simpelthen nogle led over, når vi har elimineret elementet af mistillid. Der er altså nogle klare fordele ved at bruge Employee Advocacy i forhold til fx. tillid, som er svære at duplikere direkte fra brand-siden. Og 90% over 15% er tal, der er til at tage og føle på.

Nu lyder det måske som om, at det bare handler om at løbe ned i kantinen og bede alle medarbejderne om at dele jeres nye produkt/jobopslag osv. på sociale medier. Og det er selvfølgelig ikke helt så nemt. Det kræver mange overvejelser og aktiviteter. (Det kan du bla. læse i guiden nedenfor “Employee Advocacy – Sådan kommer du i gang”). Jeg vil lige kort nævne et par elementer, der er meget betydningsfulde for succesen:

– Noget af det vigtigste for sådan et program er opbakning fra ledelsen. Uden opbakning viser erfaringen, at folk simpelthen ikke “tør” bruge tid på Facebook/Linkedin/Instagram/Twitter. Og så dør programmet.

– Derudover så skal de rette “advocates” udvælges. Et Employee Advocacy-program handler ikke om, at alle medarbejdere skal sidde og grifle løs på Facebook, det handler om at udvælge de rette profiler, der både har lyst til det og også evnerne. Evnerne kan man naturligvis arbejde på ved f.eks. at udbyde kurser/undervisning i sociale medier, men lysten til at være aktiv på sociale medier den skal være der.

– Og lige i rumpen på lysten til at være med, så skal forståelsen for HVORFOR, man skal være med i programmet også være tilstede. Der er ingen, der med passion vil sidde og dele opslag fra virksomheden måned efter måned uden at se sig selv i projektet. Så vil de fleste bare føle, at de spammer deres netværk. Og vi skal ikke spamme netværket, vi skal give værdi. De deltagende medarbejdere skal også dele eller forfatte indhold, der ikke kommer fra virksomheden. En tommelfingerregel er, at vi skal dele 1/3 virksomheds-indhold og 2/3 relateret indhold, der ikke direkte handler om eller kommer fra virksomheden.

Det gælder derfor om at lade medarbejderen være med til at definere, hvad deres ekspertiseområde og passion er samt lave en plan sammen med medarbejderen BÅDE for, hvad virksomheden har af mål med aktiviteterne, men også hvad medarbejderen har af mål for aktiviteterne (det være sig en specifik karrierevej, at blive thought-leader på et givent område, blive en ekspert i bestemte miljøer online osv. osv). Bemærk at sidstnævnte IKKE behøver at have direkte tilknytning til virksomheden, men kun behøver at have tilknytning til medarbejderens arbejdsområde. På den måde giver man som virksomhed medarbejderen et stort incitament til at være med i programmet, da det vil understøtte vedkommendes fremtidige karriere uafhængigt af, om de er ansat i virksomheden eller ej.

– Det sidste element, jeg vil gå ind i her, og som jeg gerne vil uddybe handler om IT-systemer. Hvis I i jeres virksomhed gerne vil lave et formelt Employee Advocacy-program, så vil jeg stærkt anbefale at bruge et IT-system til at håndtere den interne og eksterne kommunikation. Det vil styrke den interne motivation, vidensdeling, og det vil gøre succesen synlig for alle samt vise, hvis der er områder, der skal styrkes i projektet. Ellers kan man hurtig strande på, at hverken de enkelte medarbejdere i projektet eller ledelsen kan se, om det rent faktisk går godt eller skidt. Og sådanne tiltag har det med at ende i papirkurven.

Alt efter ambitioner og budgetter kan man bruge forskellige løsninger, men jeg vil her dykke ned i et dansk-udviklet tool Newsio, som er udviklet med netop Employee Advocacy for øje og derfor er anbefalelsesværdigt til dette formål. En helt lavpraktisk fordel ved et dansk tool er også, at I kan få support på dansk både af Kadaver og af Newsio, og I kan blive hjulpet fysisk i gang med et pilot-projekt.

 

NEWSIO

Lad mig præsentere Newsio:

Newsio blev foundet i 2014 af Sillas Poulsen og Thomas Heltborg Juul som en cloud-baseret platform for Employee Advocacy og Thought Leadership. Platformen hjælper virksomheder med at engagere medarbejdere på sociale media.

Som Sillas Poulsen siger: “Vi kunne se, at flere og flere virksomheder begyndte at arbejde strategisk med content marketing og social media. Dette kunne vi bl.a. se i samarbejdet med bloggere og influencers. De fleste virksomheder overså dog det største potentiale: Deres medarbejdere! Vi startede derfor Newsio, en platform hvor man kan kommunikere med hinanden internt i virksomheden, men herfra også dele content videre ud til Social Media. Det viste sig at resonere rigtig godt med virksomhederne i Danmark. Vi har derfor i dag kunder såsom: Novo Nordisk, Grundfos, TDC og Danske Bank.”

Newsio gør det super nemt for teamet at indsamle, dele relevant indhold på sociale medier samt at måle på resultaterne. Men lad os kigge nærmere på, hvad platformen reelt kan, og hvordan den kan bidrage til, at lige netop jeres virksomhed kan stå stærkere i markedet nu og i fremtiden:

– Når I skal i gang med at bruge Newsio, vil der til at starte med blive opsat en indholds-“hub”. Herfra kan du og dine medarbejdere let samle og dele indhold på sociale medier, eller I kan opsætte en automatiseret service. Medarbejderne kan også dele indhold, når de er på farten via mobilen. Det er faktisk så nemt, at man slet ikke behøver at copy-paste links længere, men blot ved et enkelt klik kan overføre indhold til hub’en. Det sparer medarbejderne for tid og vil gøre dem mere tilbøjelige til at gemme indhold i hub’en.

– Indholdet kan forhåndsgodkendes i hub’en, så alle føler sig trygge ved, at det er relevant indhold, der deles på de sociale medier. I kan også vælge, at det er helt åbent for medarbejderne. Et oplagt sted at hente virksomhedsrelateret indhold er fx. at genbruge indhold fra jeres egne blogs og nyheder igennem Newsios RSS import-værktøj. Medarbejderne kan få inspiration i hub’en til relevant indhold, som kollegaer har lagt ind, og de kan videndele med kollegaerne som en form for intranet. Når de deler det ud på egne sociale medier giver det synlighed og troværdighed for brandet, og det giver medarbejderne en troværdighed som thought leaders.

– Alt indhold, der deles fra Newsio-platformen trackes og måles, så du kan let se, hvilke medarbejdere, der gør det bedst på de sociale medier, og hvilket indhold der virker. Herfra kan du så ændre kurs, rette til, tilføje osv., så I hele tiden kan måle jeres performance og blive bedre over tid. Måske er der belønninger til de bedst-performende eller til teamet som helhed. Måske skal der social media-undervisning på tapetet, hvis det viser sig, at ikke alle har den bedste forståelse for de medier, de opererer i. Newsio understøtte lige pt. deling på Linkedin, Facebook og Twitter.

– Motivation af medarbejderne og kontinuerlig aktivitet er centralt for at opnå succes med Employee Advocacy, så det er der selvfølgelig tænkt på i Newsio. Derfor for at motivere, engagere og opdatere medarbejderne, kan I opsætte real-time-notifikationer, der fx sendes til mail eller mobil, når der er nyt spændende indhold, de kan dele eller engagere sig i. Et andet element, som også Kadaver beskæftiger sig meget med (læs blog om Gamification her: Link) er gamification. Dette værktøj kan med fordel bruges for at motivere deltagerne til at blive ved med at dele indhold. I Newsio kan det fx gøres ved at man kan se sine egne og teamets “point”, hvilket giver muligheden for at se, at ens egne handlinger direkte bidrager til teamets og virksomhedens succes. Det giver også incitament til at gøre det bedre, når man tydeligt kan se, hvad outputtet er, hvor man kan gøre det bedre osv. I kan også bruge emails, remindere og rapporter for at motivere medarbejderne til at gå ind i platformen og finde nyt spændende materiale.

– Resultatmæssigt har virksomhederne i gennemsnit tjent 44.000 kr. årligt per engageret medarbejder i Newsio-platformen. Dette tal siger lidt om, hvad der er af muligheder i jeres virksomhed også, og hvorfor Employee Advocacy er et vigtigt “hack” i kampen om kunderne (eller top-talenterne, hvis dit ansvarsområde er rekruttering).

Lad os kigge på en konkret case fra Danske Bank for at understrege de konkrete muligheder.

Danske Bank var nogle af de første til at bruge Newsio som platform, og fra deres pilotprojekt kan vi se følgende resultater:

Ud af 35 deltagere i pilotprojektet blev der delt 464 stykker indhold, som fik 75.000 organiske visninger, en click-through rate på 4,7%, 787 nye forretningsforbindelser og 97% positiv feedback.

Måske arbejder du i en mindre eller mellemstor virksomhed og tænker, “vi er jo ikke Danske Bank”, men I kan også få stort udbytte af at bruge platformen og Employee Advocacy. Det handler om at opnå troværdighed og reach ude i markedet, både for virksomheden og for den deltagende medarbejder. Newsio er gratis op til 5 brugere, så det er bare med at komme i gang. Derefter betaler man et beløb per onboardet medarbejder. Business-casen er i hvert fald tydelig.

Hvis du sidder nu og tænker “jeg må vist med på denne bølge, men hvordan kommer jeg i gang?”, så start med at læse dette blogindlæg, som Kadavers Digitale Direktør Søren Bo Steendahl har skrevet om at komme i gang med Employee Advocacy:

http://kadaver.dk/employee-advocacy-saadan-kommer-du-i-gang-part-1/

http://kadaver.dk/employee-advocacy-saadan-kommer-du-i-gang-part-2/

En rigtig god idé er at starte med et mindre pilotprojekt med støtte fra Newsio-platformen og konsulentbistand fra Kadaver. Så kan du nyde godt af både teknologi og erfaring med faldgruber og succeskriterier.

Har du spørgsmål til Employee Advocacy, og hvordan du kommer i gang, så kontakt Søren Bo Steendahl, Digital Direktør i Kadaver på steendahl@kadaver.dk eller på tlf 26225786

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *