Snapchat ruller Ad Partners ud!

af Simon Friis

snapchat-cover-01-2016

Snapchat er et brandvarmt emne i de her dage! Brugerbasen vokser og virksomhederne liner op. (Vi har endda skrevet en guide om hvordan du kommer igang.) Snapchat har fart på for tiden og netop derfor har folkene bag banket speederen i bund, sat den i højeste gear og rullet deres længe ventede advertisement platform ud – Snapchat Partners.

Kort fortalt er Snapchat Partners en API (application programme interface) tilgængelig for en række af Snapchats officielle 3. parts partnere, der nu vil få mulighed for, i første omgang, at sælge video reklamer til mediet. Snapchat har valgt at dele deres reklame-samarbejdspartnere op i 2 kategorier, Ads Partners og Creative Partners. Den første udvikler software til Snapchat advertisers der tillader køb, optimering og analyse af kampagner. Creative Partners er en mere broget flok af content eksperter med fokus på Snapchats vertical-video format, som Snapchat har planer om at rebrande som Snap Ads. Ud over de to Ad partners vil der ligeledes være en Measurement Partner gruppe, der selvfølgelig skal måle kampagners effekt osv. Her er ikke overraskende Google på listen.

snapchat-embed-02-2016

Kvalitets ads bliver en prioritet

Snapchat vil gennemgå hver enkelt ad som en form for Quality Control, a la det vi har set på f.eks. Instagram tidligere. Ligeledes bliver prisen på ads også mere dynamisk. F.eks. vil den stige ved særlige højtider som Black Friday grundet udbud og efterspørgsel i et system der vil minde lidt om en auktion som vi kender fra RTB systemer.

Snapchat har dog noget at “ha’ det i.” Som det ser ud nu har de i gennemsnit 5 gange så høj Consumer Engagement sammenlignet med Clickthrough rates på de fleste andre mobile formater. Snapchat forudser altså en ret heftig interesse på deres ad produkt fra brands over hele verden.

Men hvor møder brugeren så disse Ads?

De flestes spørgsmål vil være “går dette ikke ud over brugerne?” Det mener Snapchat ikke, da de vil lancere video reklamerne ind i mellem Stories – altså vil der “poppe” en reklame op ind i mellem de stories du ser. Målet er ikke at tæppe-bombe med ads, men i stedet give få og meningsfulde brand-oplevelser som forbrugeren kan huske senere. Der skal være fokus på kreativitet og god kvalitet.

It’s gonna, It’s gonna get, It’s gonna get louder!

En klar fordel for Snapchat er deres brugeres holdning til lyd. En holdning Snapchat er meget bevidst om i forhold til deres Ads effektivitet. Modsat Facebook videoer hvor lyd som standard er slukket, er Snapchats tændt. Indhold på Facebook er længe blevet skabt ud fra, at det skal kunne fange brugerens opmærksomhed uden brug af lyd. 2 ud 3 videoer på Snapchat spilles da også med lyden tændt, så der er noget om snakken.

Men der er jo masser af video-platforme derude… Hvorfor lige Snapchat?

En undersøgelse på 320 forbrugere i alderen 16-56 år viste i følge Snapchat, at deres ads fik dobbelt så meget opmærksomhed som en tilsvarende video ad på Facebook, 1.5 gange så meget som på Instagram og 1.3 gange mere end Youtube. Holder dette vand, så vækker Snapchat ads altså en stærkere, længere og mere gennemtrængende følelsesmæssig respons, ikke bare hos de unge, men hos en bred vifte af forbrugere.

Grobund for start-up

Som vi også har set med Facebook og Instagram inspirerer Snapchat modellen iværksættere rundt omkring i verden. F.eks. Delmondo der er et firma baseret på netop Snapchat, med fokus på influencer-marketing. (et andet meget hot emne indenfor marketing vi her på Kadaver også har leget en del med).

Stort, med plads til forbedring

Man skal huske at video ads ikke er de eneste former for “reklamer eller sponseret indhold” som findes på Snapchat. Geofiltre og sponsored lenses har været ude et stykke tid og har haft rigtig god succes – særligt for større brands.
Set med bureau/brand briller på skal man dog indtil videre være klar til at slippe noget af kontrollen med ens kampagner når man opererer på Snapchat, særligt lenses og filtre. Den kreative proces starter som ofte dog stadig hos f.eks. et kreative bureau, men selve eksekveringen og udviklingen af f.eks. lenses foregår inde hos Snapchat. Konstellationen minder altså mere om et bureau-samarbejde end en medie-partner. F.eks. “dunk” filtret fra Gatorade, der gik viralt under Super Bowl Sunday, var et resultat af en ide skabt hos et bureau, givet videre til Snapchat som overtog stafetten og færdiggjorde kampagnen. Det er en omfattende process, og vi kan forvente at Snapchat vil ligge en del af disse løsninger over til deres API samarbejdspartnere, der så kan tilbyde f.eks. branded lenses til deres kunder.

Snapchat Ad Partners største svaghed i øjeblikket er deres muligheder indenfor Targeting, som mildest talt er minimal sammenlignet med f.eks. Facebook. Annoncører der er vant til at kunne målrette deres indhold ned til detaljen, vil blive skuffede når det kommer til mulighederne på Snappen. Man kan sigte ud fra location, køn, Wi-Fi udbyder, device og indholdsinteresser. Men så er det er også det, lige nu ihvertfald. For er der én ting der er sikkert, så er det at Snapchat langt fra er færdige og vi kan roligt regne med at de fortsætter med fuld fart på et godt stykke tid endnu.

Som deres Chief Strategy Officer Imran Khan siger:
“I think advertising is a very large opportunity… and we’re just getting started.”

Gennemgangen her er baseret på en længere artikel fra Adweek om Snapchat – som du kan læse lige her.

Er du helt grøn på Snappen så tag et kig på vores guide her. Part 2 udkommer på fredag, hvis du ikke kan vente kan du få tilsendt hele guiden. Klik linket og se hvordan.

Du kan også tage et kig på denne beretning om Snapchat som nyhedsmedie

Hilsen content teamet på Kadaver

snapchat-embed-01-2016 copy

*The content and its imagery is not owned by Kadaver. This is merely a blog post based on and referring to an original piece of content owned by Adweek.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *