Tænk over dit indhold med Kadavers able-model

af Martin Villadsen

At lave indhold er, som at skrive en ønskeliste til sin fødselsdag. Man gør sig overvejelser om sine ønsker er gode nok til, at komme på ønskelisten – har jeg virkeligt brug for dette? Dit indhold skal ligesom dine gaveønsker til din fødselsdag, have et formål.

Jeg ønsker mig f.eks. et par løbesko, fordi de gamle er slidte, men også fordi det gør mit løb mere effektivt. Jeg tilføjer et par grydelapper til listen, da jeg er træt af at brænde mine fingre på de varme gryder.

Meningen med overstående, lettere søgte scenario er, at give et billede af, at når du laver indhold til dine forskellige kanaler, så skal det opfylde nogle forskellige behov og formål, ligesom dine ønsker til din fødselsdag også opfylder nogle bestemte behov og formål.

Hvis vi overfører overstående scenarie til indholdsproduktion, så er dette udgangspunktet for, hvordan Kadaver udvikler og arbejder med indhold for vores kunder.

Tænk over dit indhold med Kadavers able-model

Stil krav til dit indhold

Stiller du krav til dit indhold og tænker du over om det opfylder et behov? I kadaver har vi udviklet able-modellen, som netop har til formål, at gøre dette. Able-modellen går i alt sin enkelthed ud på, at kigge på sit indhold og spørge sig selv, om det f.eks. er clickable, shareable, viewable, enjoyable etc. Kadavers able-model er illustreret herunder:

kadavers able-model

 

På den måde designer du dit indhold, så det har et formål. Dermed ved du også hvilke parametre du kan måle det enkelte stykke indhold på og vurdere om indholdet har levet op til dine mål. Er målsætningen doable.

 

Ikke alle parametre kan rammes!

Som udgangspunkt vil det være en god ide, at udvælge 1 eller max 2 parametre, da det næsten er en umulighed, at ramme alle parametre, samtidig med at indholdet er målrettet og ikke stikker i for mange retninger. F.eks. kunne clickable og enjoyable udvælges, og så derefter designe dit indhold efter disse to parametre.

Næste gang du skal poste dit indhold, burde du dermed tænke over:

Hvad vil mit publikum gøre med det her “billede/video/tekst”? Vil de like det? Dele det? Kommentere det? Eller klikke på det? Skriv derefter din tekst til, at understøtte netop det formål.

 

Et eksempel på indhold, der har et klart formål er TV2’s nylige videoreklame ”Alt det vi er” som ses herunder:

 

 

Reklamen har et klart budskab og tvinger folk til, at tage stilling overfor fordomme, igennem følelser. De to hovedparametre er shareable og likeable, fordi dem der er enige i budskabet er interesseret i, at dele eller like indholdet, for at sprede dette. Så det er tydeligt, at TV2 har haft et klart formål med kampagnen – at nå så bredt ud som muligt.

 

Indhold kan også have mange andre formål, end at blive delt, eller liket F.eks. denne how-to-shave video af Gillette:

 

 

Her er det et mere praktisk formål, så som saveable og learnable, der er parametrene.

Så tænk over dit indhold og målret det efter hvad, du vil have ud af det, gerne via Kadavers able-model. Hvis du vil vide mere om hvordan Kadaver arbejder med content indhold, eller hvad vi kan gøre for dig, så kontakt Søren Bo Steendahl på 26225786 eller mail.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *