Tænk over dit SoMe indhold

af Søren Bo Steendahl

Internettet bliver 5 gange større i 2020, hvilket betyder 5 gange mere indhold end der er nu. Dette fører naturligvis til at målgrupperne vil skulle forholde sig til endnu mere SoMe indhold fra endnu flere aktører, hvilket stiller større krav til indholdets form og strategi.

SoME indhold kan være mange ting og det er ikke alt indhold der passer til den enkelte virksomhed. Har man f.eks. en kompleks problemstilling, kan det være en god idé at lave en lille film, som helt enkelt fortæller historien og linker videre til baggrundsmaterialet, som målgruppen så kan dykke ned i. Det handler om at finde ud af, hvad de pågældende målgrupper har brug for, for at finde lige præcist dit indhold interessant.

I Kadaver anbefaler vi ikke nødvendigvis at producere mere SoMe indhold, men derimod at producere indhold, der har flere forskellig anvendelsesmuligheder. Man kan ramme bredere med det samme budskab, hvis indholdet designes til at kunne skabe effekt på alle relevante flader med det samme udgangspunkt. Dette kunne f.eks. være en film, der klippes forskellige versioner af til YouTube, Facebook, Twitter og Instagram og i den forbindelse designes det dybere baggrundsmateriale til LinkedIn, blogs, hjemmeside etc. Dette vil også give større mulighed for at indholdet kan forblive relevant over længere tid.

anvil

 

Tematiseret SoMe indhold, er et virkeligt godt udgangspunkt til en content strategi. Dette vil netop give mulighed for at snakke om det samme emne i længere perioder og understøtte at dine følgere vil forholde sig mere detaljeret til dit indhold og dermed forstå mere af dit budskab.

“Tunge emner på sociale medier” handler også om at designe indholdet udfra ønsket om at folk kan forstå, hvad man fortæller dem. Man skal kortlægge, hvilket stadie målgruppen er på i videnskæden når de møder indholdet i “1st touch point”. Med den forudsætning kan man designe målgruppens rejse igennem oplysningerne, så man er sikker på, at dem der konverterer også er interesserede i budskabet. Det kan i nogle tilfælde også være relevant at reposte med ændret tekst, eller redesigne det samme indhold for at se, hvordan det pågældende emne performer bedst. Content marketing er en læringsproces, som kun kan optimeres ved at analysere og teste sit indhold udfra nogle faste KPI’er. Har man ikke et konkret mål med sin kommunikation i form af klare indikatorer på succes, er det meget svært at eskalere resultaterne og finde værdi.

Et godt eksempel på en organisation som ofte kæmper med tunge budskaber er Forbrugerrådet Tænk. Her hos Kadaver skabte vi kampagnen “Bankaftaler uden pis”, den kan du læse mere om i dens case beskrivelse her.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *